Monthly Archives: August 2007

Az elmúlt napok…

Hétfőn főleg ERASMUS-t intéztem (majd erről írok később egy külön posztban), aztán Flórával voltunk bowlingozni. Nem voltunk csúcsformában, egyszer sem tudtunk 100 fölött gurítani egy sorozatban… Kéretik nem cikizni egyikünket sem! Van itt pár bolt, ahol csak a papírpénzt kell a pénztárosnak adni, az aprót egy automatába kell bedobálni (a kasszánál), és az ember az automatából kapja a visszajárót is! Egyébként Oslo elég szemetes egy város, nincs az a nagy tisztaság, semmivel sem jobb, mint Budapest – sőt… A norvégok nem vigyáznak az utcák tisztaságára!!!

vikingship.jpgKedden elkezdtem használni a 48 órás Oslo Pass-omat, így egy nap alatt gyorsan 5 múzeumot is megnéztem. Először is bementem a belvárosba az erődhöz, hogy azt reggeli fényben is lefotózhassam (a képeket nemsokára fel fogom tölteni), majd a 91-es hajóval átmentem a Bygdøy-ra – itt található mindegyik múzeum. Először a Norwegian Museum of Cultural History-ban voltam, ami lényegében egy skanzen. Sok szép régi házat mutat be a szabadtéri kiállítás. Ez után következett a Viking Ship Museum – ahol a régi viking hajók vannak kiállítva. Ez is nagyon tetszett, főleg hogy sikerült egész jó képeket is csinálnom a kiállítóterem falának támasztott fényképezőgéppel (ezt a technikát már a templomok belsejében is alkalmaztam – így nem kell állvány a hosszú expozíciós, több másodperces képekhez…). Innen egy kicsit nagyobb séta következett, amíg elértem a félsziget egyik másik részére, ahol a maradék három kiállítás van. Itt először a Fram-ban voltam, ami már abban is érdekes, hogy a kiállítótermet egy eredeti hajó köré építették. Ez a hajó jutott el legészakabbra a tengeren (három évig a jégbe fagyva, és azzal sodródva, de erre tervezték…), és Amundsen is ezt használta híres expedícióján. Innen a Norwegian Maritime Museum-ba mentem át, ami tele volt hajó-makettekkel, és volt egy olyan moziterem, ahol panorámavászonra vetítettek egyszerre öt projektorral – ami ugyan technikailag nem volt tökéletes, de az összhatás mindenképpen lehengerlő volt :-) Végül a Kon-Tiki Museum-ba látogattam el, ahol a Kon-Tiki hajókról és a hozzájuk kapcsolódó expedíciókról van kiállítva egy szép anyag – többek között a dokumentumfilmnek odaítélt Oscar-díj is. Amikor innen kijöttem, akkor volt egy kis záporeső (mostanában ilyen az idő), szépen látszottak az esőfüggönyök több irányban is… Este Flórával kivettük a kölcsönzőből az Alfi c. filmet, amit egyik lakótársunkra való tekintettel csupán magyar felirattal, és nem magyarul néztünk meg :-)

Ma megint elmentem a Holmenkollen sánchoz, de most megnéztem a símúzeumot és a sánc tetejéről a kilátást is – mindkettő jó volt. Egyébként a létesítményt le fogják bontani, hogy a 2011-es világversenyre már egy új, modernebb sáncot építsenek. Innen elég sokáig tartott, míg átértem a város másik felében levő Norwegian Museum of Science and Technology-ba, de megérte ez is, mert a rengeteg érdekes kiállításon kívül volt még egy interaktív, amolyan Csodág Palotája-szerű rész is, ahol legalább egy órát eltöltöttem. techmuseum.jpgVolt ott örvénykeltő, meg különféle méretű buborékokat lehetett különböző sűrűségű folyadékoszlopokon felengedni, de a legjobb talán az infrakamera volt, aminek a testhőmérsékletemről alkotott képét az előttem levő falra real-time vetítették ki… A homlokom volt a legmelegebb, a polárpulcsi nem engedett ki hőt, és a szemüvegem lencséi sem engedtek át sugárzást :-) De volt ott még nagyon sok érdekesség is. Délután Flórával voltunk egy AIESEC-es tagtoborzó rendezvényen, ahol ő beszélt pár percet az itteni élményeiről. Ezután egészen hazáig csak angolul beszéltünk egymással (közben voltunk vásárolni is), mert kicsit megijedtem, hogy mi lesz velem Belgiumban, de egész jól ment, és volt hogy már észre sem vettem, hogy angolul beszélünk (a boltban egyszer véletlenül egy mondatot magyarul mondtam, Flóra meg visszakérdezett angolul, hogy mit mondtam :-D). Szóval ezzel biztos nem lesz baj, csak kéne egy kis önbizalom…

Vasárnap

Ma voltunk kenuzni! Nagyon jó volt, a 41-es busz megállójától gyalog mentünk fel a menedékházhoz, ami kicsit több mint 5 km lehetett, és volt közben 300 méter szintemelkedés is :-) Szép erdőn keresztül vezetett az utunk, és maga a ház (Kobberhaughytta) is nagyon kellemes volt. 2 órát kenuztunk – eredetileg csak egyet terveztünk, de úgy élveztük, hogy “mentünk még egy kört”. Keresztül kasul bejártuk az egész tavat, a végén még kicsit csöpögött is az eső, de nem áztunk meg. Aztán ettünk sütit meg gofrit (Flóra blogján részletesebben van erről is szó). Raktam fel egy halom képet, amin Flóra vagy én vagyunk rajta, bármilyen hihetetlen! A túra emlékére Flórától kaptam egy jelvényt, amin a menedékház van rajta :-) Csináltunk egy videót is, ami eredetiben sokkal jobb minőségű, de így a YouTube-on legalább elég gyorsan meg lehet nézni:

Újabb oslói történések

Az elmúlt napokban sokat jártam a várost, lényegében mostanra mindent megnéztem, amit kívülről meg lehet, majd jövő hét elején veszek egy Oslo kártyát, és akkor felfedezem a múzeumokat is.

Csütörtökön reggel miután elkisértem Flórát munkába és vettem egy napijegyet, a város északi felén (a 3-as metró végállomásánál) levő Sognsvann tónál voltam, ami tele volt gyerekekkel (mármint a part), és sokan futottak is körülötte. Délután az Oslofjorden-ben két szigetet néztem meg (menetrend szerint közlekedő komppal mentem át rájuk). Az első volt a Hovedøya, ahol többek között egy kolostor romja található, míg a második a (legkisebb) Nakkholmen, ahol sok színes kis hétvégi ház vagy kabin volt. Késő délután Flórával kimentünk a Bygdøy félsziget legdélebbi pontjára, ahol ő még a tengerben is úszott!!! (Rajta kívül csak jegesmedvék és pingvinek voltak a vízben…) Innen is és korábban is láttam hatalmas tengerjáró hajókat (lásd a fotók között).

Tegnap kicsit később indultam neki, mert előtte megcsináltam az eddigi képeket és feltöltöttem őket, meg akkor már ebédeltem is utána, meg még elcsíptem Flóra SMS-ét, hogy vegyek ki valami húst, hogy délutánra felolvadjon. Ezek után begyalogoltam a központba, láttam az épülő új, modern Operaházat, aztán voltam az egyik legrégebbi téren, a Christiania Torv-on, ami eredetileg egy piactér volt, most már kávézók és antikváriumok vannak rajta. Aztán sétáltam az erődben (Akershos Slott), megnéztem egy hatalmas vitorláshajót, majd Flóra elé mentem és hazamentünk. Isteni finom vacsorát csinált wok-ban… (azért kicsit segítettem, főleg pakolni meg mosogatni).

oslo2.jpgMa eredetileg kenuzni akartunk menni, de összekevertük a 42-es és a 41-es buszt, utóbbival kellett volna mennünk, és mi az előbbivel mentünk, szóval végül is megnéztünk egy templomot, aminek a tábláját Flóra látta meg – így megmentve a napot :-) Aztán visszajöttünk a városba, megnéztünk egy kis vásárt (nagyon pici volt), ahol mindent meg lehetett kóstolni – sajtot, lekvárt, szirupot, konyakos rénszarvas-szalámit, meg hasonlókat :-) Aztán voltunk egy halom könyvesboltban és sportboltban (nem vettünk semmit, csak felmértük a terepet térkép és sportcipő ügyben). Itthon Flóra megint nagyon finomat főzött: marhapörköltet. Na a hagymát én kockáztam fel – amint azt a mellékelt abra is mutatja ;-) Olyan finom volt, hogy Fló el is aludt, most is itt pihen – úgyhogy fel is tudtam rakni az új képeket a szokásos helyre. Holnap talán sikerült kenuzni, bár most már jön a hűvös idő, csak 15°C lesz… Egyébként itt hihetetlenül kék az ég, és erősen süt a Nap.

Még két élmény: ma megállt a zebránál egy villamos hogy átmehessünk!!! Nem semmi… Tegnap meg két fiatal srác zenélt a fő utcán különböző szintig megtöltött sörösüvegekkel (pánsíp-szerűen fújták őket két szólamban), és egy táblán oda volt írva, hogy új hangszerekre gyűjtenek :-) Itt meg én vagyok látható a Királyi Palota parkjában…

Első napok Oslóban

Tegnap a Norwegian légitársaság Boeing B737-300-as gépével repültem, a 7F helyen ültem, azaz a szárny előtt jobboldalt az ablaknál. Nagyon élveztem az utat, azt leszámítva, hogy a második felében a lábam már majd megfagyott, de nagyon szép volt a kilátás, láttam ilyen glóriát is (fotózni a gépről nem fotóztam), és elrepültünk pl. a Hungaroring és Lengyelországban pedig Gdansk jellegzetes partja felett. Két alkalommal is kicsit kerültünk zivatartevékenység miatt – ebből egyik alkalommal láttam is a tornyosuló zivatarfelhőt (amikor az én oldalamon volt) – nagyon szeretek a felhők felett lenni! Leszállásnál már kicsit alacsonyabban állt a Nap, így nagyon szépek voltak a fények, Svédország felett több száz tavat láttam a fenyőerdők között, gyönyörű volt, és mindennek olyan szép színe volt… A repülőtéren minden rendben volt, mindent azonnal megtaláltam.

Tegnap este a közeli parkban piknikeztünk, egyszer-használatos grillen sütöttünk virslit meg még mindenféle mást is. Este még megnéztük a Szabadság, szerelem c. filmet (én mondjuk már a vége felé kicsit nehezen voltam ébren…). Ma elég sokat sétáltam, és tömegközlekedtem, ami a mi viszonyainkhoz képest drága, az itteniekhez képest olcsó – nem is sokan járnak autóval. A mostani jegyem olyan, hogy a pecsételéstől (automata) 1 órán keresztül lehet utazni vele, de akárhányszor át is lehet szállni (8 alkalmas – 160 NOK). A villamos és a metró szuper, sűrűn jár, mindenhova el lehet jutni velük, a megállókban a jegy és bérletautomaták nincsenek kibelezve, sorolhatnám… Voltam a Királyi Palotánál, az új, modern Aker Brygge negyedben, a Városházánál, az Egyetemnél, meg még a legbelső belváros szinte minden pontján, aztán kimentem a Vigeland Szoborparkba, ahol minden szobor meztelen, és nem is kevés van belőlük :-) Közben hazavittem a pulóveremet, mert nagyon meleg volt, bár a levegő max. 25°C lehetett, a Nap nagyon erősen sütött. Elmentem még metróval (ami ugyan nagyrészt nem a föld alatt megy) a híres sísánchoz a Holmenkollen-hez, aminek az alja most (nyáron) egy mesterséges tó, és van körülötte pl. strandröplabda pálya is. A tengerparton láttam sirályokat is. Egyébként itt mindenki kiülős helyeken tölti a délutánját, ebédjét, vacsoráját – nem is tudom dolgoznak ezek egyáltalán???

Jó újra Flórával lenni :-)

T-2 nap

Már csak két nap van a norvégiai útig, gyorsan összefoglalom az eseményeket. Most per pillanat már egy halom dolgot összepakoltam (csak a legszükségesebbeket) és azon goldolkodom, hogy mit fogok itthon felejteni.

Tegnap voltam egy kedves barátom – volt gimnáziumi osztálytársam – esküvőjén! A szertartás is szép volt, és Ők is szépek voltak. A lagzit is nagyon jól megszervezték, egy csomó ötletes dolog volt, ami egyedivé tette az egészet. Például volt egy olyan feladat, hogy egymástól kb. 10 méterre és egymásnak háttal kellett állniuk, és egyik kezükbe a saját, másikba a párjuk cipőjét fogni, majd az elhangzó kérdések után azt a cipőt magasba emelni, amelyik azé, akire az állítás igaz, vagy akire jobban igaz, és ha mindketten jól “válaszoltak”, akkor közelebb léphettek egymáshoz, ha nem, akkor távolabb… Annál a kérdésnél, hogy melyikük szeret jobban utazni, mindketten felemelték mindkét cipőt :-D De volt olyan, amit nem találtak el ;-) Flóra remélem haladásként fogja értékelni, hogy megtáncoltattam a menyasszonyt. Egyébként ott volt Tomek is, akivel nagyon jót és tartalmasat beszélgettünk az élet mély, filozófiai dolgairól! És most nyer értelmet az alábbi bejegyzésben olvasható püspökkenyér recept is, ugyanis a lagziba nem lehetett ám üres kézzel érkezni, hanem egy tál sütit “kellett” vinni. Mivel én csak ezt tudom sütni, de azt állítólag elég jól, gondoltam most is készítek pár rúddal. Viszont előző este előállt az a probléma, hogy egyszerűen nem találtam a receptet… Szerencsére fel tudtam hívni Mamit (Flóra anyukáját), aki lediktálta nekem (és ezzel megmentette az estét :-D) – merthogy eredetileg az ő receptje. Igazából csak a liszt és a cukor mennyiségében nem voltam biztos, a többi azért témlett, mert már párszor sütöttem :-) A lagzin pedig állítólag sikere volt ;-)

Egyébként visszamentem a szemüveggel, és most már talán majdnem teljesen megértették a problémámat, de végül abban maradtunk, hogy most ebben a három hétben használom, és ha továbbra sem vagyok megelégedve vele (“nem szokom meg” – hogy nem tökéletes… bár ezt ők nem tették hozzá, csak én), akkor szó nélkül, azonnal kicserélik a lencsét akár másfajtára is. Ám legyen…